תרומת האיסלם למדעי הרפואה

תרומת האיסלם למדעי הרפואה
האיסלאם עודד מאוד את העיסוק במדע כמצווה דתית, ההגיון היה שבכך הם מתקרבים למהות האלוהית, יש הרבה פסוקים בקוראן שמעודדים "ומציעים" בצורה מפורשת לבני האדם לחקור את גופם עצמם, כדור הארץ והטבע, הכוכבים והשמיים וזאת במטרה לגלות את המהות האלוהית בחומר שנמצא מולם. הנביא מוחמד גם מאוד עודד התעסקות במדע, הוא אמר (בתרגום גס) למשל " מי שהולך בדרך המדע, אלוהים מקרב אותו לגן עדן"..או אמרה אחרת " אלוהים מעדיף המדען על מקיים המצוות" זה גם מתחבר לעיקרון המהותי ש- " האיסלאם הוא דת חיים" או הרציונאליות שהרמב"ם מאוד הושפע. התוצאה הייתה שהמוסלמים שטו להזדמנות הזאת "לגלות" ולהתקרב לאלוהים. והם בחרו במקוצעות שהפנה אליהם הקוראן כמו גוף האדם, האסטרונמיה שתרמו רבות למדע זה וגם לחקר האדמה שמתבטא בכשרונם בכימיה.

בקשר לרפואה אפשר לדבר על אנשים מרכזיים כמו (בימי הביניים):

אבן סינא: שנולד בבוכארא ובעיקר ידוע בשל ספרו "אלקאנון פי אטיב"= ""החוק ברפואה" שהוא בעיקר רפואה פנימית, וריפוי דרך הצמחים, מתוארים בו בדיקות גופניות שעד היום משתמשים בהם, וגם גילויים של כמה מחלות. הספר היה ספר הלימוד לרפואה במשך 400 שנים באירופה ובכל העולם.

אבן אנפיס: (אני אישית מאוד מעריך אותו) הוא בעיקר עסק בפרשנות של הספרים של אבן סינא, אבל היה לו אומץ רב לחלוק עליו בכמה סוגיות שהתבררו אחר כך כחשובות ביותר כמו למשל שהוא אמר שהלב מורכב משתי עליות ומשני חדרין (אבל סינא אמר שיש חדר אחד), לערבים הוא מוכר כאדם שמצא והסביר את מחזור הדם הקטן והוא כתב את ממצאיו בספר שנקרא "פרשנות החוק" אבל בגלל שהוא חלק בכמה סוגיות על אבן סינא אז לא כל כך נתנו לו תשומת לב וגם לא הדפיסו את ספרו שהיה בו את גילוי המחזור הקטן..ובהקשר זה הוא הראשון שאמר שללב יש מערכת אספקת דם עצמית.

אראזי: (בית ספר בפני עצמו) רופא למעלה מ 50 שנים, מאוד ידוע בניצול מדע הכימיה לריפוי לכן נקרא אבי הפרמקולוגיה, וגם מאוד מפורסם כאדם הראשון שחשב והקים בית חולים, יותר מסתכלים על השיטה שהוא בחר בה את המקום (הוא שם חתיכות בשר בכל מיני איזורים בבגדאד..והקים את בית החולים במקום שבו הבשר החזיק מעמד יותר), יש לו המון ספרים, והוא היה חסיד הגישה של לרכז הכל במקום אחד בקשר לאיבר (כמו באונברסיטת ת"א)..נגיד האף אז כל מה שקשור לאף, אוזניי, עיניים…הוא יותר עיצב את דמות בית החולים, והלמידה ליד מיטת החולה, יש לו שני ספרים חביבים אחד שקשור לתועלת הבריאותית מכל סוג אוכל וספר אחר בשם "לא צריך רופא" שהקדישו לעניים שלו יכלו לשלם לרופא אז הוא ניסה לעזור להם לפחות ברפואה ראשונה.

יש גם את אבן רושד (שהוא יותר ידוע כפילסוף) ואלבירוני (שידוע יותר באסטרונומיה) אבל גם היו רופאים מאוד חשובים.

שתי נקודות נוספות שנתנתו לרופאים המוסלמים יתרון על הרפואת המערבית:

1. המוסלמים עשו דיסיקציה ולכן יסדו את מקצוע הכירורגיה, דבר שהיה אסור באירופה בגלל עמדת הכנסיה.
2. המוסלמים דחו על הסף את המחשבות ששדים,רוע, שטן (או אפילו נשים) גורמים למחלות, וגם אסרו על טקסים שקשורים לרעיון זה, זה גרם להם לחפש סיבה יותר חומרנית, ובמקביל עמיתיהם פנו יותר לרוחניות.
מוחמד(עליו התפילה והשלום)האמין שמי שהוא מדען חשוב יותר ממי
שמקיים מצוות,
אני לא כל כך יודע מה קורה ביהדות , אבל נראה לי שדוגמת הרמב"ם סותרת את דבריך, למרות שבמובן מסוים הוא הושפע רבות מהאיסלאם ויש שמועה אפילו שהוא באמת התאסלם (הוא בטוח הכריז שהוא התאסלם ) מי שעוקב אחרי ספרו של הרמב"ם "משנה תורה" חש בדמיון הרב בינו לבין האיסלאם בדרך הפרשנות הרציונאלית שלו.

אגב אני לא ציינתי הפסוקים בקוראן שממש מפצירים בבני אדם לעסוק במדע כי אסור לי לי לטעות בתרגום ולשנות אפילו אות אחת, אבל אם אני לא טועה יש בערך 30 פסוקים ישירים שקוראים לבני האדם לחקור את המדע, יש שאומרים שמדובר מעל ל 100 פסוקים. עוד שתי אמרות של הנביא מוחמד(עליו התפילה והשלום): האחת "דרישת המדע היא חובה על כל מוסלמי ומוסלמית" כאן מדגישים את חשיבות המילה המפורשת "חובה", וגם מדגישים שהוא אמר מוסלמית ולא הסתפק במוסלמי. האמרה השנייה "תדרוש את הידע אפילו בסין"…סין הייתה ארץ רחוקה וגם מבודדת מהעולם. יש עוד משהו שאני לא סגור על המילים אבל הוא קריאה להפיץ את המדע, כי מי ששומר את המדע אצלו או עושה מונופול עליו הוא חוטא ורשע.

באיסלאם זה ממש מגונה לעסוק כל הזמן בתפילה ולהתנזר מהחיים..גדוגמא אחת הנביא מוחמד נכנס למסגד עם חבריו וראו אדם שמתפלל כל הזמן, והחברים שלו אמרו לו הוא כל הזמן צם ומתפלל, כל הכבוד לו בטח יראה תמורה רבה מאולהים. אז הנביא אמר שכולכם יותר טובים ממנו, שילך לעבוד לפרנס את המשפחה שלו.

ברור שאני לא יכול לדבר על כל הרופאים כאן, כי יש גבול למה שאני זוכר, אבל נזכרתי אחרי שרעננתי את הזכרון שגם אבן-ביטאר היה רופא שהשפיע רבות על הרפואה באמצעות ספרו "האוסף הכולל של התרופות" שהיה בו 1400 מרשמים מדויקים לתרופה למחלות ספציפית והדרך להכין אותם. ובמקביל ספר "המעשיר בתרופות" שהוא עשה את ההיפך, איך ישפיע כל מרשם על כל איבר בגוף.

בקשר לאבן סינא: הוא חקר את דלקת קרום המוח, שיתוק בפנים, אבנים בצינורות השתן, הזכיר את ההיפטיטיס, טיפל במחלות עור ומין, גם ניסה להבין למה יש נשים עקרות, הוא היה גם מיילד בהיותו כרירוג, וגם הראשון לדעתי שאמר שמצב רוח יכול להשפיע על התפתחות המחלה. הוא גם חקר את העצמות וההבדל ביניהם, והסביר מה זה תנועה רצונית או לא רצונית, ואחד הדברים המוזרים שעשה שהוא היה מנתח וחוקר את החיות בנסיון לקשר בין גוף החיות לבין גוף האדם.

אני רואה תרומה רבה של אבן אלהייתם לרפואה למרות שהוא עסק באופטיקה, עדשות ומכשירים, דרך אגב המילה camera מצלמה היא מילה ערבית "קומרה" שזה היה המצאה של אבן אלהייתם באותו אופן המילה אלגברה או אלגורתמים אלה מילים על שמות הממציאים שלהם הערבים. אבן אלהייתם פיתח מאוד את הגיאומטריה בעיקר הטריגונמטריה, וחקר מאוד את האור, הוא הראשון שאמר שעלומת האור היא ישירה וככל שהיא מרוכזת יתר היא עושה יותר חום (כמו ליזר).

גאבר בן חיאן (אני לא יודע איך שכחתי אותו): אבל הוא מי ששם יסודות הכימיה, המדע הזה לא היה ידוע לפני, כתב 122 ספרים בכימיה, הוא היה המומחה בכל ארצות האיסלאם לפיצוח ההרכב של הרעל ולהמציא לו תרופה, במשך מאות שנים הכימיה נקראה באירופה "הכימיה של ג'אבר" , הוא זה ששם את העיקרון של "ניסוי והטעיה" (אם אני לא טועה), הוא הכין את רוב החומצות שידועות היום, וגם מצא את תכונות הכוהל לחיטוי הפצעים.

יש גם את אבן רושד "פילסוף האיסלאם": שכתב ספר על הכליות, ולמדו בו במשך מאות שנים.

וגם אלמגריטי שהיו לו ספרים ברפואה.
ני מאמין שבזכות זה שהרמב"ם הכיר את ההגות המוסלמית, הוא רק קיבל זויות
ראיה חדשות גם לפירוש התנ"ך, ולא חשוב אם הוא התאסלם, ברור שהוא הושפע רבות
מהאיסלם, הרי הוא קרא את כל הכתבים הרפואיים של אז, שרובם נכתבו על ידי מוסלמים
כך שבעצם, ספר הרפואות של הרמב"ם שכל יהודי חרדי מאוד מחזיק ממנו, הוא
בעצם ליקוט של מידע שחלקו הרב הגיע מהאיסלם ולא רק מחוכמת התלמוד

אני מניח שקיבלתי כאן רק אפס קצהו של התרומה של האיסלם לרפואה
בהיסטוריה שזאת עובדה שאין עליה ויכוח, והשאלה היא רק על כמה אישים
חשובים לא שמענו,,, צריך בשביל זה אינצקלופדיה,,,,

עכשיו השאלה שלי היא יותר על המאות האחרונות ולא רק על תקופות רחוקות
מי נחשבים כיום לרופאים הגדולים והטובים ביותר שבאו או עדיין קיימים והכי נחשבים
כיום באיסלם ?

יצא לי לשמוע שמנתח המוח הטוב בעולם הוא רופא ממצרים,,,
אבל זה בעצם כל מה שאני יודע על תרומתו של האיסלם בימינו,
לתחום הרפואה ולגילויים חדשים
אני יודע שסיר מג'די יעקוב הוא מנתח הלב הכי מפורסם בעולם כיום, הוא פרש מהמקצוע עצמו לטובת מכון מחקרים מאוד מפורסם בבריטניה, ושים לב כאות הוקרה על פועלו הוא קיבל תואר סיר מהמלכה.

נוירוכירורג מוסלמי שחי בגרמניה, הוא ראש הגלות הערבית בגרמניה. נחשב לאחד ממנתחי הראש הטובים בעולם (העשירייה הראשונה), תת ההתמחות שלו הסרת גידולים מהראש בילדים. נזכרתי שהוא אמר שיש כמה רופאים ערבים טובים בארצות הברית ואירופה..הוא בן אדם מאוד מפורסם במיוחד בין הסטודנטים לרפואה בגרמניה אבל מאוד צנוע, הדבר שאני אוהב בו שהוא מטפל בילדים פלסטינים מחוסרי יכולת בחינם ומשלם מכיסו את כל העלויות..אני אמנע להזכיר את שמו כי אני רוצה לשמור על הפרטיות שלי

4 מחשבות על “תרומת האיסלם למדעי הרפואה

  1. אסאלם עליכום…. אדוני…. רציתי לשאול שאלה…..
    אללה ישתבח שמו מזכיר בקוראן על לב האדם מבחינה אחרת מהרופאה… אללה ישתבח שמו אומר שחתם את הרמאות בלבם של הרמאים.
    סורה 2: חתם אללה בלבם את הרמאות
    איבר הלב מטרתו הוא להעביר דם לכלי הדם בגוף
    שאלתי היא האם הרפואה לא גילתה על הלב את הכול ?
    שהאם אללה ישתבח שמו לא התכוון לאיבר הלב? ואם אחרת למה אללה ישתבח שמו התכוון?

    • אני מציין שאינני יודע כול כך הרבה בקוראן. אני מבקש שאם טעיתי בציטוט או אחרת אחרת.. שתתקן אותי תודה

  2. שלום אדוני אשמח מאוד אם תענה לי על שאלתי למעלה ואם רוצה ויכול תענה לי באיימיל שהגבתי ממנו.. תודה רבה

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s