טיהור הנפש

טיהור הנפש

דע בפעולה

ليس العالم الذي
يعرف الخير والشر

إنما العالم الذي
يعرف الخير فيتبعه،

ويعرف الشر فيجتنبه

~ سفيان بن
عيينة ~

(أبو نعيم ,
حلية
الأولياء)

"
אין המלומד הוא מי שמבדיל בין הטוב לבין הרע.

אלא המלומד הוא מי שיודע את הטוב ופועל על פיו

ומי שיודע את הרע ומתרחק ממנו.".

~ סופיאן איבן עויינה ~

(מתוך חילאית אל אווליאא')

איזה ממון אתם אוהבים?

حدثنا ‏ ‏عبد الله ‏ اِبْن مَسْعُود :

قال النبي ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏أيكم مال وارثه أحب إليه من
ماله

قالوا يا رسول الله ما منا أحد إلا ماله أحب إليه

قال فإن ماله ما قدم ومال وارثه ما أخر ‏

صحيح البخاري

עבדוללה איבן מסעוד מספר:

אמר הנביא עליו השלום והברכה:
אילו מכם אוהבים את ממון
יורשיהם יותר מאשר ממונם?

אמרו: הו
שליחו של אללה! , אין איש בינינו אשר אוהב משהו יותר מאשר ממונו.

אמר: 'ללא
ספק ממונו הוא כל אשר הוציא (למען אללה) וממון יורשיו הוא כל אשר הותיר
אחריו'

סחיח אל בוכארי

הממון שאנחנו מוציאים במטרה לרצות את אללה הוא הממון היחיד
שנהנה ממנו ביום הדין, זהו הממון האמיתי שלנו ולא כל שאר הדברים שאנחנו אוספים
בעולם הזה. כאשר ניפרד מהעולם הזה, אנחנו ניפרד מאותם דברים ונשאיר אותם
ליורשינו. אולם אם הוצאנו את הממון שלנו בחוכמה ובכוונה טובה, נמצא אותו מחכה
לנו… בעולם הבא.

משהו לחשוב עליו אינשאללה…

מי יבריא את האנשים?

المال داء هذه الأمة
والعالم طبيب هذه الأمة

فإذا جر العالم الداء إلى
نفسه فمتى يبرىء الناس

– سفيان الثوري

[سير
أعلام النبلاء]

"הממון הוא המחלה של האומה
הזאת והמלומד הוא הרופא של האומה הזאת.

ואם המלומד יביא את המחלה אל
עצמו, מי יבריא את האנשים?"

– סופיאן א-ת'וורי –

[מתוך סייר אעלם א-נובלאא' – "קורות האישים הנכבדים"
– לאימאם א-דאהבי]

"סגדתי לאללה חמישים שנה"

عبدتُ اللهَ خمسين سنةً،
فما وجدت حلاوَةَ العبادة حتى تركتُ ثلاثة أشياء

تركتُ رِضى النّاس حتى
قَدَرتُ أن أتكلَّمَ بالحقِّ

وتركتُ صحبةَ الفاسقين حتى
وجدتُ صحبَةَ الصالحينَ

وتركتُ حلاوة الدنيا حتى
وجدتُ حلاوةَ الآخرةِ

– أحمد بن حرب –

[سير
أعلام النبلاء]

"סגדתי לאללה חמישים שנה. ולא
יכולתי למצוא את המתיקות בסגידה עד אשר זנחתי שלושה דברים:

זנחתי את חיפוש הקבלה מהאנשים
על מנת שאוכל לומר את האמת.

וזנחתי את חברת החוטאים עד אשר
מצאתי את חברת ההגונים.

וזנחתי את מתיקות העולם הזה,
עד אשר מצאתי את מתיקות העולם הבא".

– אַחְמַד אִיבִּן חַרְבּ –

[מתוך סייר אעלם א-נובלאא' – "קורות האישים הנכבדים"
– לאימאם א-דאהבי]

"השבח לאללה על האסון הזה"

إني لأصاب بالمصيبة فأحمد
الله عليها أربع مرات أحمد إذ لم يكن أعظم منها وأحمد إذ رزقني الصبر عليها
وأحمد إذ وفقني للاسترجاع لما أرجو من الثواب وأحمد إذ لم يجعلها في ديني.

– شريح القاضي –

[سير
أعلام النبلاء]

"כאשר נופל עלי אסון, אני משבח
את שמו של אללה על כך ארבע פעמים: אני משבח אותו על כך שזה לא היה גרוע יותר,
אני משבח אותו על כך שהוא נתן לי את הסבלנות לעמוד בכך, אני משבח אותו על כך
שהוא אפשר לי לומר את האיסְתירְגַ'אע* בתקווה לגמול ואני משבח אותו על כך שהוא
לא נתן לכך להפוך לאסון בתוך הדת שלי".

– שורייח אל ק'אדי –
[מתוך סייר אעלם א-נובלאא' – "קורות האישים הנכבדים" – לאימאם א-דאהבי]

* אמירת האיסְתירְגַ'אע היא בכך שכאשר נופל אסון על המוסלמי
עליו לומר: "אכן אנחנו שייכים לאללה ואל אללה נשוב", קראו עוד על כך בפוסט
הזה.

נגד הטבע

אחד מחכמי האיסלאם אמר:

الإنسان
لا يعاب  بما  في  طبعه  إنما  يعاب  إذا  فعل  بما  في  طبعه

"האדם לא מואשם במה שבטבעו, אלא הוא מואשם כאשר הוא
פועל על פי טבעו"

כאשר חושבים על זה, זוהי הצהרה מאוד עמוקה.

אסור לאדם להביא את טבעו הלא מושלם כתירוץ למעשיו הרעים
ותכונותיו הרעות. אין ספק שלכל אדם יש תכונות שליליות ברמה משתנה כמו: קנאה,
תאוות בצע, יהירות, עצלות ותשוקה לעשות מעשים רעים. אבל כל אדם נברא גם עם
היכולת להיאבק, לדחות ולשנות את הדברים הללו.

אין זה בלתי אפשרי לזנוח את ההתנהגויות השליליות שאנחנו
מוצאים בעצמנו, עלינו רק לזהות אותם ולפעול לשנותם. עלינו לחשוב איזה מין בני
אדם אנחנו רוצים להיות, ואז עלינו להיאבק בכל כוחנו בכל הדברים השליליים
שמפריעים לנו בדרך.

ייתכן שבראשנו ובליבנו תתחולל סערה, אבל תוצאות המאבק הזה עם
הטבע שלנו יצטרכו לבוא לידי ביטוי במעשים טובים.

משהו לחשוב עליו אינשאללה

איך אתה מריח היום?

אבו מוסא אל אשעארי מספר לנו מפי הנביא מוחמד עליו השלום שאמר:

" המשל לחבר טוב ולחבר רע
הוא כמשל בעל הבושם והנפח. בעל הבושם ייתן לך מעט או תקנה ממנו מעט, או
שתשיג ממנו ריח טוב. ואילו הנפח , או שישרוף את בגדיך או שתשיג ממנו ריח רע
"  (סחיח
מוסלים)2009-01-21_18-11-20perfume

חשבו לעצמכם לרגע, מיהם חמשת החברים הקרובים שלכם? כעת הסתכלו
על תכונותיהם ואתם תראו שאתם התוצר  של המכלול הזה. אדם שמסתובב ליד הנפח, לא
יכול להתלונן על כך שיש לו חורים בחולצה או שהוא מריח לא טוב.

אם אתם מחפשים תכונות טובות חפשו לכם "בעלי בשמים" ולא "נפחים".

משהו לחשוב עליו אינשאללה…

עוד על סבלנות

בהמשך

לפוסט האחרון לגבי ה- סַבְּר <
صبر > (סבלנות), נזכרתי שרציתי להוסיף עוד כמה דברים.

סבלנות היא ללא ספק אחת התכונות החשובות למאמין והיא באה לידי
ביטוי בכמה תחומים:

סבלנות בסגידה לאללה.

סבלנות ועוז רוח בהימנעות מחטאים.

סבלנות במצבי מבחן.

על מנת להגיע להצלחה האמיתית, עלינו לבחון באופן עקבי את מידת
סבלנותנו בשלושת התחומים הללו.

סבלנות בסגידה לאללה.

פירוש הדבר בעיקרון הוא לשמור על ציוויו של אללה ולסגוד לו
במלוא הכנות, מתוך הבנת הדרך הנכונה כפי שהראה לנו הנביא מוחמד עליו השלום:

وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ
حُنَفَاءَ وَيُقِيمُوا الصَّلَاةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ  وَذَٰلِكَ

دِينُ الْقَيِّمَةِ  ﴿٥﴾

"והם לא נצטוו אלא לעבוד את אללה בייחודם לו את דתם
כחניפים, ולקיים את התפילה ולתת את הזכאת, וזאת הדת הנכונה" (סורת אל
באיינה – 98, איה 5 )

ולזכור שאין ציווי שאללה הטיל עלינו שאותו איננו יכולים לעשות:

لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا  لَهَا مَا كَسَبَتْ
وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ  …﴿٢٨٦﴾

"לא יטיל אללה על נפש לשאת יותר מכפי יכולתה, שכרה
שמור לה על מעשיה ועונשה שמור לה על מעלליה…" (סורת אל בק'רה – 2, איה
286)

סבלנות ועוז רוח בהימנעות מחטאים.

להימנעות מחטאים ניתן להגיע בשתי דרכים: 1. מתוך פחד מהעונש
שגורר אחריו החטא .2. מתוך ענווה ובושה כלפי הבורא מניצול לרעה את הטובות שהוא
נתן לנו.

ומהי הדרך הטובה ביותר?

אין ספק שלשניהם יש מקום, אולם מי שמתרחק מהחטאים מתוך עוונה
כפי בורא השמיים והארץ, נמצא על דרך טובה יותר. זאת מכיוון שמי שנמנע מחטאים
מתוך פחד מעונש, מתרכז ראשית בהצלת עצמו מהעונש ומחומרתו. ואילו מי מונע מעצמו
חטאים מתוך עוונה מתרכז באללה עצמו ובגדולתו. זאת הסיבה לכך שכמה מחכמי האיסלאם
נהגו לומר:

" את תביט על גדולת חטאיך אלא הבט על גדולתו של
מי שכלפיו אתה חוטא"

אחת מהדרכים הללו וודאי תוביל לאימאן,
אבל רק הימנעות מתוך ענווה תוביל לאיחסאן.

סבלנות במצבי מבחן.

עמידה במבחן היא חלק בלתי נפרד מהאמונה, ומידת הסבלנות שלנו
היא המראה שלה. עלינו לזכור תמיד שרגעי המבחן באים גם במצבים של שפע וגם במצבים
של מחסור. רוב המבחנים שבהם אנו עומדים הם חדשים, אחרת איך נוכל לגדול ולהתפתח
אם נעמוד למבחן בדברים שכבר הצלחנו בהם?

ישנם דרכים רבות בהם נוכל לחזק את סבלנותנו במצבי מבחן:

מחשבה על הגמול: סבלנותנו לעולם לא תהייה
לשווא, בכל שנייה שאנו נוהגים בה נקבל עליה את הגמול. בני האדם לרוב נוהגים
באנוכיות והם מאפשרים לכעסם להאפיל על התנהגותם. המחשבה לטווח הקצר והמיידי
גורמת להם לומר : "מה יצא לי מזה?". לעומת זאת אם נחשוב לטווח הארוך, הרי
שהסבלנות תשתלם בסופו של דבר.

ציפייה להקלה: אללה (סובחאנהו ותעלה) מבטיח
כי

אחרי כל קושי מגיעה ההקלה. אז עלינו להמתין בסבלנות ובעוז רוח. מי שאין לו
קשיים בכלל, צריך לזכור שהמבחן שלו גדול אף יותר.

התבוננות בברכות הרבות שיש לנו: כאשר אנחנו
יושבים ומהרהרים על הברכות האין סופיות שריבוננו הרעיף עלינו, הבעיות שלנו
פתאום לא נראות כל כך גדולות. אנחנו מבינים שהמבחן אותו אנו עוברים הוא רק טיפה
באוקיאנוס מלא ברכות.

אללה (סובחאנהו ותעלה) אומר בקוראן:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا
اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ  ﴿٢٠٠﴾

"הוי המאמינים, עמדו בסבלנות והתעלו בעוז רוחכם ועמדו
על המשמר, והיו יראים את אללה למען תהיו מהמצליחים" (סורת אל עימראן –
3, איה 200 ).

ניהול חיים: מים – אדמה , צמחים – פירות
דמיינו שהזמן הוא מים. כל יום, יש לכם 24 ליטר להשקות את כל מה שאתם רוצים. דמיינו שיש לכם מעין מיכל ענק כזה שאתם נושאים אותו במשך כל היום. למיכל הזה יש חור קטן, וממנו דולפים המים באיטיות. עליכם להעביר את המים לדליים שונים ולנצל אותם בחוכמה. כי אם לא תעשו זאת, כל המים ידלפו וילכו לאיבוד באדמה היבשה.

בכל יום אתם עוברים ליד צמחים ועצים שונים, אתם עוצרים להשקות אותם או שאתם מתעלמים מהם. יש את השיח המסועף של משפחתכם, יש את העץ הענק של אללה, ויש גם את העץ הקטן של עצמכם. כל צמח כזה מציין חובה מסוימת שעליכם למלא. ואם אתם לא משקים אותו הוא לבסוף מתייבש ומת.

-oak

אחרי שאתם משקים את הצמחים הללו לרוויה, נשאר לכם עוד הרבה מים לעצמכם ואתם יכולים להשתמש בו באיזו דרך שאתם רוצים. אתם יכולים להשקות צמחים של חברות, למידה, הנאה, הרפתקאות, עבודה וכל מה שעולם לכם לראש. ישנם צמחים שנותנים את פירותיהם במהרה ולאחרים זה לוקח יותר זמן. ישנם כאלה שאפילו לא נותנים פרי ולעיתים גם מזיקים לאחרים – ממש כמו עשבים שוטים, הם שותים את כל המים והם חונקים את שאר הצמחים.

המפתח לניהול החיים הנכון הוא להשקות במים את הצמחים שנותנים את הפירות הטובים ביותר – אפילו אם זה לוקח להם חודשים ושנים רבות. והצמחים הטובים ביותר מאלו הם הצמחים שגדלים את אדמת העולם שאחרי, ולא על אדמת העולם הזה.

שלושת הצמחים החשובים ביותר להשקיה הם: העץ של אללה, עץ המשפחה והעץ הפרטי שלך.

* העץ של אללה: החובות שלנו כלפי ריבון העולמים. קיום התפילה ומתן הזכאת והמאבק היום יומי שלנו בדרכו של אללה. וכמו כן הוספת מעשים טובים מעבר לחובות הרגילים. זהו העץ עם הפירות הטובים ביותר.
* עץ המשפחה: הקדשת זמננו למשפחתנו מבלי להזניח אותם. ביסוס יחס טוב עם הורינו ובני זוגנו. השקיה וטיפוח על מנת להגיע לעץ היפה ביותר. שנותן את המחסה והצל הנעים ביותר.
* העץ שלכם: קחו את הזמן לעצמכם, ופתחו לעצמכם ענפים גדולים וחזקים. את תזניחו את עצמכם, כי אם העץ שלכם ימות לא יהיה מי שישקה את העצים האחרים.

זה בדיוק מה שהנביא מוחמד עליו השלום היה עושה. הוא היה מחלק את הזמן שלו בין היותו ראש האומה המוסלמית; ראש משפחה, אבא ובעל אוהב. וזמן לעצמו בשעות הקטנות של הלילה בסגידה ובתודה לריבון העולמים.

מי ייתן ונהייה מאלו אשר מנצלים את המים שאללה הקציב לרשותם בצורה הטובה ביותר, ונזכה לראות את הפירות הטובים מהם ביום הדין.

משהו לחשוב עליו אינשאללה…
ללמד זה לשתף
אם אתם רוצים להביא שינוי לעולם, קודם כל הביאו שינוי לתוך עצמכם. אל תחשבו לתקן את העולם; תקנו את עצמם! השלווה שאתם רוצים שהאחרים ימצאו בליבם, צריכה להיות קודם מצויה בלבכם. איך אתם יכולים להגיד למישהו, "תן לי להוציא את הכתם מהעין שלך!" כאשר לכם יש כתם אפילו גדול יותר? קודם הסירו את הכתם שלכם, ורק אז תוכלו לעזור לאחים שלכם.

אך האם פירוש הדבר שכל אחד צריך להיות "מאסטר רוחני" לפני שהוא יוכל ללמד או להציע את שירותיו? בהחלט לא! אם היינו מחכים לכך שכולם יהפכו להיות מושלמים עד שמישהו מהם יוכל ללמד, היינו מחכים הרבה מאוד זמן.

מספיק אם נעביר את מה שאנחנו יודעים ואת מה שחווינו בעצמנו. במובן הזה, לימוד הוא בעצם שיתוף. דמיינו שאתם עובדים על פאזל ענקי, והחלק שנמצא בידיכם מתווסף אליו ומקל על שאר האנשים לראות היכן עליהם למקם את החלק שלהם. החלק שאתם מצאתם יכול להיות אותו החלק שמישהו אחר מחפש כבר הרבה זמן.

משהו לחשוב עליו אינשאללה…
גאווה וטיפשות

מוחמד אל באק'יר* אמר פעם:

"מעולם לא תיכנס גאווה אל ליבו של האדם מבלי שחוכמה באותה כמות תצא ממנו"

משהו לחשוב עליו אינשאללה…

מתוך:

سير أعلام النبلاء – الإمام الذهبي

* מוחמד איבן עלי איבן חוסיין איבן עלי איבן אבי טאליב, היה בן נינו של הנביא מוחמד עליו השלום והוא היה ידוע בשם – אל באק'יר.
לבשו את האיסלאם כהלכה

כאשר אתם לובשים את האיסלאם, לבשו אותו כהלכה ובאחריות.

אם את לובשת חיג'אב, או אם אתה מגדל זקן, היו מודעים לאחריות שבכך. במעשים שאתם עושים, אתם מייצגים את האיסלאם יותר מתמיד. אם כן ייצגו אותו בצורה הנכונה.

אל תלכו למועדונים ולבארים ולמקומות הדומים להם. אל תרכלו ואל תשקרו. התרחקו מהדברים שהאיסלאם אוסר עליהם ואמצו לכם את הנימוסין וההליכות שהאיסלאם מלמד. זכרו שעם הפוטנציאל לגמול הרב, בא גם הפונטציאל לעונש גדול יותר – אתם יכולים להשלות ולהטעות הרבה מאוד אנשים, אם מעשיכם לא יציגו את האיסלאם כהלכה.

זיכרו תמיד שאם אנשים יודעים שאתם מוסלמים, הם לרוב ישפטו את האיסלאם על פי דבריכם, מעשיכם, דרך חייכם והתנהגותכם במצבים שונים. לכן אתם אלו שאחראים על כך אם האיסלאם שאתם לובשים הוא כהלכה או לא כהלכה. לבשו רק איסלאם אחד ואל תחליפו את הלבוש שלכם ממקום למקום. וזכרו תמיד, גם אם אתם חושבים שאף אחד לא רואה, אללה צופה בכם תמיד .

הו אללה שמור עלינו מהאנטי-דעווה של המוסלמים.

אם אתם רוצים ללבוש את האיסלאם, לכו לחייט הטוב ביותר.

אם אתם פוגשים מוסלמים בעבודה או בבית הספר, דעו לכם שהם שרבים מהם לא ממש לובשים את האיסלאם בצורה הנכונה. כך שכאשר אתם שופטים אותם, אתם שופטים את מידת התאמת בגד האיסלאם עליהם, ולא את הבגד עצמו.

בגד יפה הוא יפה גם בלי היופי של הלובש אותו. אם אתם באמת רוצים ללבוש את האיסלאם או לפחות להבין את האיכות שלו, עליכם ללכת לחייט הטוב ביותר על מנת שיסביר לכם על כך.

זכרו שאם אתם שופטים את האיסלאם רק על פי המוסלמים של היום, אתם עושים עוול גדול לעצמכם ולכל מה שהאיסלאם בא ללמד.

אל תשכחו להיות ביקורתיים, אבל אל תתנו לביקורת להאפיל על פתיחותכם לקבל דברים שחדשים לכם.

הו אללה תן הדרכה לכל האנשים אל דרך הישר.

משהו לחשוב עליו אינשאללה…

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s