ד

ד

[חזרה למילון]
דאר א-דעווה دار الدعوة

מילולית: בית הקריאה. איזור גיאוגרפי שבו ההזמנה לאיסלאם הוצגה לאחרונה.
דאר אל-אסלאם دار الإسلام

מילולית: בית האיסלאם. האזור הגיאוגרפי בו האסלאם היא הדת השלטת.
דאר אל-חרב دار الحرب

מילולית: בית המלחמה או תחום המלחמה. האזור הגיאוגרפי הנמצא מחוץ לשליטת המוסלמים. על פי התפיסה המוסלמית, שטח גאוגרפי מוגדר כ-דאר אל חרב כאשר ישנה קהילה מוסלמית אשר מאויימת בתוכו או שהאיזור כולו מאיים על איזור מוסלמי אחר.
דאר אל-כופר دار الكفر

מילולית: בית הכפירה. האזור הגיאוגרפי הנמצא תחת שליטת הכופרים. במקור המונח מתייחס לשליטה של שבט קורייש באזור מכה בתקופה שבין ההיג'רה של הנביא מוחמד לאל-מדינה, ועד לכיבושה של העיר מחדש.
דג'אל دجّال

מילולית: הרמאי, השקרן, המכזב. משיח שקר שיופיע בקץ הזמנים, יוליך את האנשים שולל ויסית אותם ממעשים טובים.
ד'והור الظهر

שמה של תפילת החובה השנייה ביום. ניתן לערוך אותה בזמן שבין צהרי היום ועד אמצע אחר הצהריים.
דועא' دعاء

בקשה, תחינה או תפילה. מונח המשמש לתיאור פנייתו של המאמין לאללה, אולם בניגוד לתפילה המוסלמית הרגילה (ראו: סאלא) הדועא לא מוגבל לזמן מסוים.
דין الدين

דרך החיים המבוססת על האיסלאם ומכילה את מכלול האמונות והפעולות של המוסלמים. המילה משמשת גם כמקבילה למילה דת (דין אל-איסלאם, דת האיסלאם).
ד'יכּיר ذكر (נאמר גם כ- זיקיר בשיבוש)

הזכרת שמו של אללה. המוסלמים מאמינים שהמשימה הראשית של כל הנביאים הייתה להזהיר ולהזכיר לאנשים את אללה. הד'יכיר נחשב לפעולה מבורכת מאוד באיסלאם ובספרות החדית' ישנם ציטוטים רבים למשפטי ד'יכיר של הנביא עליו השלום. באופן עקרוני, כל הזכרת שמו של אללה נחשבת לד'יכיר, ולכן גם קריאה בקוראן או הרצאה דתית הינה ד'יכיר.
דִ'מי או ד'ימי ذمي‎

אחד מבני אהל א-דִ'מה أهل الذمة . בני החסות תחת שלטון מוסלמי – מאמיני הדתות המונותאיסטיות הלגיטימיות בעיני המוסלמים – ביניהם היהודים והנוצרים וכן גם הזורואסטרים. לאנשים אלו ישנה זכות לדבוק באמונתם, אך הם מחויבים לשלם את מס הג'יזיה כדי לקבל את הגנתו של השלטון המוסלמי.
דָעוה או דעווה دعوة

מילולית: קריאה, הזמנה. באופן מסורתי, הדעוה התייחסה להפצת האסלאם ללא-מוסלמים ברחבי העולם (באופן של הזמנה לדת), באמצעים לא אלימים. כיום קיימת גם פעילות דעוה שמטרתה לקרב מוסלמים שהתרחקו מהדת. הדעוה היא אחת מהציווים של אללה על המוסלמים, והיא מופיעה במקומות רבים בקוראן.

כתיבת תגובה