וַאלִי (وَلِي) ו- מַאוְולַה (مَوْلَى)

וַאלִי (وَلِي) ו- מַאוְולַה (مَوْلَى)
ביסמיללה א-רחמן א-רחים,

זהו הפוסט השני בסדרה. ובו נציג את האופן שבו הקוראן מדייק בבחירת המילים ביחס לשני ביטויים: ואלי ו- מאוולה.

אללה סובחאנהו ותעלה אומר בקוראן:

اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ

يُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ ﴿٢٥٧﴾

"אללה הוא הוַאלִי של אלו אשר האמינו, הוא יוציא אותם מן החושך אל האור. ולאלו אשר כפרו הוַאלִי שלהם הם הט'אע'ות, הם יוציאו אותם מן האור אל החושך, כל אלה חברי האש לנצח יחיו בה" (סורת אל בק'רה – 2, פסוק 257 )

המילה וַאלִי מתארת סוג מיוחד של חבר. כזה שמביע את הרצון שלו לעזור לך ולתמוך בך. לכן וַאלִי הוא חבר שאנחנו פונים אליו כאשר אנחנו צריכים את תמיכתו ועזרתו. הוַאלִי הוא גם הצד הדומיננטי ביחסים בין השניים. למשל אם האבא הוא הוַאלִי של הבן, אז האבא הוא הדומיננטי ביחסים ביניהם.

אללה סובחאנהו ותעלה אומר בתחילת הפסוק שהוא הוַאלִי של המאמינים. ולאלו שכפרו יש וַאלִי (אַוְלִיַאֻוהֻום בצורת הריבוי) בדמות ט'אע'ות. הט'אע'ות הם כל הדברים שאליהם בני האדם סוגדים פרט לאללה.

ישנן שתי השוואות אשר מתרחשות בפסוק הזה. ראשית, ההשוואה בין אלו שהאמינו לבין אלו שכפרו. ושנית, ההשוואה בין אללה לבין הט'אע'ות. אם נביט שוב בפסוק, נראה כי ישנו סידור שונה בין מושאי ההשואה. כאשר אללה (סובחאנהו ותעלה) אומר שהוא הוַאלִי של המאמינים, אז הוא בא קודם. אבל בעבור אלו שכפרו, הוַאלִי שלהם מוזכר בסוף.

מדוע יש הבדל בסדר המילים?

מכיוון שאללה (סובחאנהו ותעלה) מושווה לט'אע'ות, אולם אין דומה לו ואין שווה לו, וכך גם אי אפשר להשוות אליו דבר. הט'אע'ות – כל הדברים הללו שבני האדם סוגדים להם במקומו, לא ראויים להיות מוזכרים באותה הדרך שבה אללה מוזכר. הם אפילו לא ראויים להיות מוזכרים באותו המשפט!

אללה סובחאנהו ותעלה אומר לנו בקוראן:

ذَٰلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ مَوْلَى الَّذِينَ آمَنُوا وَأَنَّ الْكَافِرِينَ لَا مَوْلَىٰ لَهُمْ ﴿١١﴾

"זאת כי אללה הוא ה- מַאוְולַה של אלו שהאמינו, ולאלו שכפרו אין מַאוְולַה להם". (סורת מוחמד – 47, פסוק 11 )

המילה מַאוְולַה נמצא בדרגה יותר גבוהה מהמילה ואלי. מאוולה הוא מישהו שיכול להגן עליך והוא אכן עושה זאת. ואילו ואלי הוא מישהו שרק מוכן להגן עליך.

לכן כאשר מדובר ב- ואלי, גם למאמינים וגם לאלו שאינם מאמינים יש כזה. אולם כאשר מדובר ב- מאוולה, כלומר מישהו שבאמת יכול לעזור לך ולהגן עליהם, אין כזה לאלו שאינם מאמינים.

כתיבת תגובה